پیشنهاد : اپلیکیشن اصفهان صنعت را دانلود و بر روی گوشی های موبایل خود نصب نمایید ...
0
03136288464

ایده‌های مدیرعامل نمایشگاه اصفهان برای رونق بخش تولید

صنعت نمایشگاهی اصفهان در سال‌های اخیر رونق ویژه‌ای یافته است. طی سال‌های اخیر هم اعتماد بخش‌های مختلف به نمایشگاه بیشتر شده و هم فعالان اقتصادی توانسته‌اند نتایج مثبتی از حضور در نمایشگاه دریافت کنند. این موضوع سبب می‌شود که اقتصاد استان به سمت رونق و توسعه گام بردارد. علی یارمحمدیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان که در دو سال اخیر فعالیت‌های مطلوبی در توسعه صنعت نمایشگاهی اصفهان انجام داده، اعتقاد دارد که نیاز است با بهره‌گیری از اصول علمی، شرایط مطلوبی برای توسعه این صنعت و یاری فعالان اقتصادی توسط نمایشگاه ایجاد شود. او از واقعیت‌هایی سخن می‌گوید که بر صنعت نمایشگاهی استان و کشور حاکم است و تاکید دارد باید در جهت اصلاح رویکردها، تلاش‌های اساسی صورت پذیرد. گفتگو با مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان را در ادامه بخوانید.

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در سال ۹۸ چه برنامه‌هایی برای توسعه اقتصادی و همچنین حمایت از کسب و کارهای مختلف دارد؟

نمایشگاه اصفهان با بررسی همه جوانب، رفع نقاط تاریک تقویم و همچنین ایجاد روحیه سخت‌کوشی در میان کارکنان، ۵۵ رویداد نمایشگاهی را برای سال ۹۸ پیش‌بینی کرده است. این دیدگاه متاثر از این بوده که نمایشگاه نقش تاثیرگذاری در خروج بنگاه‌های اقتصادی و کسب و کارهای مختلف از رکود دارد. در طول فعالیت ۲۶ ساله شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، هیچ‌گاه تعداد رویدادهای نمایشگاهی این شرکت از تعداد مشخصی فراتر نرفته بود اما طی دو سال اخیر با برنامه‌ریزی‌های منسجم، موفق شدیم بر تعداد رویدادهای نمایشگاهی اصفهان بیفزاییم. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانیم با تمامی تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در سال گذشته ۴۹ عنوان نمایشگاهی اجرا شده و در سال جاری نیز ۵۵ عنوان نمایشگاهی پیش‌بینی شده که می‌تواند نقش تاثیرگذاری در رونق تولید و توسعه فروش کسب و کارها داشته باشد.

از صحبت‌های شما اینگونه استنباط می‌شود که توانسته‌اید رونق مطلوبی در صنعت نمایشگاهی اصفهان ایجاد کنید. آیا در استان‌های دیگر نیز چنین رونقی را شاهد بوده‌ایم؟

خیر؛ نمونه مشابه برخی نمایشگاه‌هایی که برای سال ۹۸ در اصفهان برنامه‌ریزی شده‌اند، در دیگر استان‌ها و حتی نمایشگاه بین‌المللی تهران لغو و منتفی شده‌اند. وضعیت پرنوسان اقتصادی، تمایل شرکت‌ها و کسب‌ و کارها برای حفظ وضعیت موجود و همچنین انصراف بنگاه‌های اقتصادی از اجرای برنامه‌های توسعه در فعالیت‌های خود سبب شده تا تمایل کمتری به حضور در نمایشگاه‌ها داشته باشند؛ بنابراین، بسیاری از عناوین نمایشگاهی در استان‌های دیگر پیش از برگزاری لغو و منتفی شده‌اند اما نمایشگاه اصفهان تلاش کرده شرایطی برای فعالان اقتصادی فراهم کند که بتوانند با هر وضعیتی در نمایشگاه حاضر شوند و محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند.

 آیا تلاشی که شما برای توسعه صنعت نمایشگاهی در اصفهان انجام می‌دهید، به رونق کسب و کارها نیز می‌انجامد یا فعالیت‌های نمایشگاهی، صرفا جنبه‌ی نمایشی دارند؟

با جدیت اعتقاد داریم که حضور در نمایشگاه‌ها، می‌تواند به توسعه و رونق کسب و کارها منتجر شود و بر همین اساس تلاش می‌کنیم نمایشگاه‌ها را به بهترین شکل ممکن و با حضور همه جانبه صاحبان کسب و کار از استان اصفهان و دیگر استان‌های کشور برگزار کنیم. از ابتدای سال ۹۸ تا پایان تیرماه، هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت دام، طیور، دامپزشکی و آبزیان، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی، هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع چوب، سومین نمایشگاه تخصصی مسکن و انبوه سازی، املاک و مستغلات، یازدهمین نمایشگاه ملزومات، مواد اولیه ، خدمات و صنایع وابسته چاپ و بسته بندی، هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت آموزش و هفتمین نمایشگاه خانه، مبلمان و دکوراسیون مدرن از جمله نمایشگاه‌هایی بوده‌اند که برگزار شده‌اند و با برخورداری از کیفیت بسیار مطلوب، توانسته‌اند نیازهای مخاطبان این رویدادها را به خوبی پاسخ گویند. درباره تاثیر حضور شرکت‌ها در رویدادهای نمایشگاهی بر روند فروش محصولات و یا انعقاد قرارداد با شرکت‌های داخلی و خارجی نیز باید به این نکته اشاره کنم که حضور در رویدادهای نمایشگاهی همواره با اثرات درخور توجهی همراه بوده است؛ البته به شرط آنکه شرکت‌ها بتوانند از موقعیت‌های ایجاد شده در این رویدادها به نحو احسن استفاده کنند. حضور در یک نمایشگاه تنها به انعقاد قراداد و یا فروش محصولات محدود نمی‌شود، بلکه برقراری یک ارتباط کاری و یا رونمایی از یک محصول می‌تواند با نتایج فراوانی از حیث همکاری‌های آتی همراه باشد.

نمایشگاه‌ها چگونه می‌توانند در رونق تولید تاثیر بگذارند؟

صنعت نمایشگاهی نه به‌عنوان راهکاری مقطعی و موقت، بلکه به‌عنوان سیاستی همیشگی و بنیادین، اقتصاد ایران را به ساحل شکوفایی و رونق و ثروت می‌رساند؛ به شرطی که همه عوامل یکپارچه و همسو در خدمت اجرای درست سیاست‌ها باشند. در چارچوب اقتصاد مقاومتی و رونق تولید باید دریچه و نگرش جدیدی به روی صنعت نمایشگاهی کشور گشوده شود و به این صنعت نگاه حمایتی داشته باشیم. در همسایگی ما کشورهایی هستند که فقط ربع قرن فعالیت‌های نمایشگاهی دارند اما با اصلاح نگرش خود در مدت کوتاهی از نمایشگاه‌داری سوله‌ای به نمایشگاه‌داری مدرن و هدفمند تبدیل شده‌اند. یک تغییر در نگرش‌ این کشورها، این بوده که به اهمیت «حمایت» پی‌برده‌اند تا آنجا که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های مشارکت تولیدکنندگان و صنعتگران خود را در نمایشگاه‌های معتبر جهان تقبل می‌کنند و می‌پردازند؛ در حالی که ما در ایران به صادرات نفت و مواد معدنی خام اکتفا کردیم، آنها فناوری‌های پیشرفته جهان را وارد کشورشان کردند. من با صراحت و جدیت می‌گویم اگر تصمیم گرفته‌ایم بودجه کشور را از تسلط نفت برهانیم باید راهکارها و ابزار مناسب را به‌کار گیریم که صنعت نمایشگاهی یکی از کارسازترین و مهم‌ترین این ابزار است.

صنعت نمایشگاهی چگونه می‌تواند در توانمندسازی صنعت و معدن نقش‌آفرین باشد؟

اهمیت نمایشگاه‌های تجاری در رونق اقتصادی یک شهر یا کشور، موضوعی نیست که به‌راحتی قابل چشم‌پوشی باشد. به‌جرات می‌توان گفت نمایشگاه، روزنه امید را در دل فعالان بخش‌های گوناگون حوزه اقتصادی ایجاد می‌کند. چرا‌که نمایشگاه‌ها، محلی برای عرضه فعالیت‌ها و به‌منصه ظهور رسیدن ایده‌های فعالان اقتصادی است. پس می‌توان این‌گونه عنوان کرد که نمایشگاه، روزنه امیدبخش صنعت نیز به‌شمار می‌رود. براساس تعاریف موجود و همچنین تجربه‌های سال‌های گذشته، نمایشگاه یک پایگاه بزرگ برای تبادل اطلاعات‌، حرکت به‌سوی اقتصاد باز و رو به رشد‌، جهش صادراتی‌، نگاه مدبرانه به خواسته‌ها و علاقه‌‌مندی‌های مشتریان و رصد مداوم سلیقه‌های آنها‌، ارزیابی کارشناسانه بازارهای گوناگون و دستیابی به دانش و فناوری روز جهان و پدیده‌های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است. نمایشگاه، فضایی مناسب برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌ها و قابلیت‌های فنی و آخرین دستاوردهای واحدهای تولیدی و خدماتی و نوعی ارتباط زنده و موثر با مصرف‌کننده‌، مشتری و فعالان گوناگون صنعت و قشرهای گوناگون مردم است. براساس این تعریف، حضور در نمایشگاه یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی و شناخت بازارهای جدید و ارزیابی بازارهای موجود و نوعی خودارزیابی از وضعیت حضور هر مجموعه در بازارهای داخلی و خارجی است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای هر نمایشگاه، ارتباطات موثر و گسترده و پایداری است که در نمایشگاه‌ها شکل می‌گیرد و منجر به همکاری‌های گسترده و بلندمدت می‌شود و نیز تفاهم و گفت‌وگوی بین ملل و فرهنگ‌ها که علاوه بر کمک به رشد صادرات به رونق اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد. نمایشگاه‌ها اکنون به ابزار بسیار مهمی برای نمایش تولیدات به مصرف‌کننده داخلی و خارجی و ارائه راهکارهای مناسب برای تولیدات بیشتر و پیشنهاد‌هایی به مصرف‌کنندگان و تاجران تبدیل‌شده است. همچنین به‌عنوان محل مناسبی برای تبادل اطلاعات علمی، بازرگانی و تجاری و رقابت شرکت‌های گوناگون نقش کلیدی و مهمی دارند. همین موضوع باعث می‌شود تولیدکنندگان به نقاط ضعف تولیدات خود بیشتر پی ببرند و در رقابت با محصولات شرکت‌های رقیب متوجه نواقص خود شده و در راستای رفع یا کمرنگ‌کردن آنها گام بردارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *