پیشنهاد : اپلیکیشن اصفهان صنعت را دانلود و بر روی گوشی های موبایل خود نصب نمایید ...
0
03136288464

در دوران پساکرونا، پرسفرترین ماه‌های سال کدام خواهد بود؟

با رفع تدریجی محدودیت سفر ناشی از شیوع ویروس کرونا، به نظر می‌رسد مسافران ایرانی چه برای سفرهای داخلی و چه برای سفرهای خارجی، مرداد و شهریور را ماه‌های مطلوبی برای سفرهایشان می‌دانند و برای این ماه‌ها برنامه سفر خود را خواهند چید.سفرمارکت که بازار مجازی (marketplace) بلیط هواپیما و تور مسافرتی است، شاهد آسیب سنگین صنعت گردشگری در اثر شیوع ویروس کووید۱۹ بود. آسیبی که ناشی از رکود بی‌سابقه سفر، لغو پروازها و بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان بود. از همین‌رو، سفرمارکت به عنوان یک برند نوظهور و نوپا در صنعت گردشگری تلاش کرد با مطالعات آماری، به تحلیل وضعیت کنونی و همچنین برآورد دورنمای صنعت گردشگری در دوران پساکرونا بپردازد.در همین راستا، سفرمارکت یک مطالعه آماری را به کمک پرسشنامه آنلاین انجام داد. بالغ بر ۶ هزار نفر در این مطالعه آماری شرکت کردند و به پرسش‌های آن به صورت اینترنتی پاسخ دادند. پس از استخراج نتایج پاسخ‌دهندگان و تحلیل آنها، یک اینفوگرافی تهیه شد که چکیده این مطالعه را به نمایش می‌گذارد.یکی از نتایج و خروجی‌های مطالعه سفرمارکت از جامعه نمونه‌ای که مورد بررسی قرار گرفت، زمان مورد نظر برای سفر بود. در پرسش مطرح شده در این نظرسنجی، از پرسش‌شوندگان پرسیده شده بود که چه زمانی را برای سفر ترجیح می‌دهید؟

پرسش‌شوندگان در دو بخش سفرهای خارجی و سفرهای داخلی به این پرسش پاسخ دادند.در بخش سفرهای داخلی، ۴۶ درصد از شرکت کنندگان، ماه‌های مرداد و شهریور را به عنوان زمان مورد نظر برای سفر پساکرونایی خود معرفی کردند.در بخش سفرهای خارجی هم پرسش‌شوندگان، نظر مشابهی داشتند. ۳۸ درصد از نمونه آماری سفرمارکت، مرداد و شهریور را ماه‌های مورد نظر خود برای مسافرت خارجی دانستند.

اما چرا این نتایج به دست آمده است؟ به نظر می‌رسد رفع نشدن کامل محدودیت‌های سفر و همچنین برجا ماندن نگرانی‌های بهداشتی درباره بیماری کرونا، موجب شده است تا ماه‌های خرداد و تیر، نتوانند خود را به دو ماه پایانی تابستان برسانند. چه بسا اینکه تعطیلی‌های پر تعداد ماه خرداد، موجب پیشی گرفتن این ماه از ماه تیر، در سفرهای داخلی و خارجی شد. از سوی دیگر، آزمون‌های پایانی مدارس و دانشگاه‌ها، صرف نظر از اینکه به صورت مجازی برگزار شود یا حضوری، بر کاهش محبوبیت ماه تیر برای سفر تاثیرگذار بوده است.

اما در آن سوی طیف، هر چند پاییز و زمستان، تقریبا ۲۰ درصد از پرسش‌شوندگان را برای برنامه‌ریزی سفر، شامل شدند اما نگرانی از موج دوم کرونا و عدم مطلوبیت سنتی فصل‌های سرد برای سفر موجب شد دو ماه پایانی تابستان، پیشتاز سفرهای دوران پساکرونایی بر اساس نظرسنجی سفرمارکت باشد.نکته دیگری که از این مطالعه به دست آمد این بود که ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این پژوهش که در ۲ سال گذشته به سفر خارجی رفته‌اند، برای امسال هم سفر خارجی و بلیط هواپیما را در برنامه خود خواهند داشت. این بدان معناست که یک بارقه امید برای صنعت آسیب‌دیده گردشگری وجود دارد که با رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا و باز شدن مرزهای خارجی، بیشتر کسانی که سفر خارجی را در سبک زندگی خود گنجانده‌‌اند، امسال هم به سفر بروند و موجب جان گرفتن دوباره پروازهای خارجی و به‌خصوص پرواز تهران استانبول شوند.یک برداشت دیگر از این داده آماری این است که سفر رفتن گونه‌ای عادت یا بخشی از سبک زندگی و فرهنگ اجتماعی جامعه است. پس اگر صنعت گردشگری بخواهد خود را در برابر امواج ناگهانی و تهدیدهایی مانند کرونا مقاوم کند و بتواند پس از عبور این امواج دوباره جانی تازه بگیرد، باید روی فرهنگ‌سازی، آموزش و گسترش فرهنگ سفر سرمایه‌گذاری کند و آن را در سبد هزینه‌های خانوار ایرانی، نهادینه و دائمی کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *