پیشنهاد : اپلیکیشن اصفهان صنعت را دانلود و بر روی گوشی های موبایل خود نصب نمایید ...
0
03136288464

راه حل‌های ارتباطی برای برون رفت از چالش‌های اقتصادی کشور به منظور بهبود مدیریت ناب

رهبری بالاترین نقش را در توسعه و یا عقب‌ماندگی یک موسسه، یک خانواده و یا کشور دارد. به گزارش اصفهان صنعت، سخت کوشی، هوشیار، قدرت تشخیص بالا، اعتماد به نفس و ریسک‌پذیری از ویژگی‌های بازر مدیران مبتکر و رهبران مقتدر اقتصادی است. امروزه مدیریت یکی از عوامل تولید محسوب می‌شود. تا جایی که آمریکا، ژاپن و کشورهای اروپایی روند تکامل شیوه‌های مدیریت در کشورهای یکدیگر را زیر ذره‌بین گذاشته و سعی می‌کنند از آخرین دستاوردها، تجارب و نظریات در عرصه مدیریت بهره‌گیری نمایند و از طریق سازماندهی خلاق نهادهای اقتصادی- اجتماعی بر بحران‌ها فائق آیند لذا برای کشوری مانند ایران داشتن منابع طبیعی مناسب جهت دستیابی به توسعه راهی جز تدبیر مدیران خلاق ندارد.در همین راستا محسن حاج‌محمدی، مدیر روابط‌عمومی اتاق تعاون ایران، در مصاحبه اختصاصی با ماهنامه اصفهان صنعت می‌گوید :۴۶ درصد از ناکامی‌های بهبود مدیریت یک موضوع مدیریتی روز دنیاست که اصول و چارچوب مشخصی را برای دگرگون‌کردن و متحول‌نمودن سازمان‌ها از نظرساختار، گردش کار، شناسایی فرایندهای اصلی و فرعی، فرهنگ سازمان و… ارائه می‌دهد تا با استفاده از آنها بتوان سازمان‌ها را در دنیای پرتلاطم و نامطمئن امروز کارا و اثربخش نمود. امروزه با وجود پیدایش مکتب‌های مختلف مدیریتی و تحریر کتاب‌ها و مقالات مختلف در این زمینه و همچنین تأثیر مدیریت علمی در انقلاب صنعتی و فراصنعتی، هنوز مشاهده می‌شود که بسیاری از مدیران بخش‌های مختلف، کارشناسانی (مهندسان) هستند که در رشته فنی خاصی تحصیل و تجربه دارند اما آگاهی لازم علم مدیریت را ندارند. این امر موجب تداخل وظیفه و گاه فعالیت نامربوط و عدم تخصصی شدن و آشفتگی امور شده است. این مسئله نشان‌دهنده عدم تعریف درست و شناخت صحیح از مدیر و مدیریت در جامعه است. به همین جهت مطالعات متعددی به بررسی و شناخت راهکارهای مؤثر بر عملکرد مدیران پرداخته اند.

مدیر روابط عمومی اتاق تعاون ایران پنج عامل سبک مدیریت طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی، اطلاعات و ارتباط، مدیریت زمان و تفویض اختیار را تاثیر‌گذار و عامل بهبود مدیریت می‌داند و اظهار می‌دارد: در مطالعه‌ای با هدف بررسی میزان آشنایی مدیران سازمان‌های دولتی در یکی از استان‌ها با مهارت‌های سرپرستی و مدیریت و نقش آن در کارایی سازمان مشخص شد که مدیران سازمان‌های دولتی آن استان واجد مهارت‌های مدیریتی نیستند همچنین میزان کارایی سازمان‌های دولتی استان پایین می‌باشد، رابطه مستقیمی بین مهارت‌های مدیریتی در مدیران استان و کارایی سازمان‌های آنها وجود دارد و هر چه سطح مهارت‌های مدیریتی در مدیران استان افزایش یابد، میزان کارایی سازمان‌های آنها نیز افزایش می‌یابد.

او با اظهار اینکه بنظر می‌رسد عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت در شرکت‎های اقتصادی باید از دو بعد اصلی مدیریت عملکردی در شرکت‌ها و مدیریت بازاریابی مورد بررسی قرار گیرد که البته هر کدام از دو بعد مذکور شامل چند بعد فرعی می‌باشد ادامه می‌دهد: شیوه ارتباط اثربخش در بازاریابی در حوزه صنعت زمانی محقق می‌گردد که فرد بتواند با استفاده از کلمات و علایم زبان بدن و سایرابزارهای ارتباطی فرد مقابل را به هدف و مقصد خود به صورت آگاهانه سوق داده و نتیجه‌ای که مقصود نظر است را به دست آورد، مثلا مشتری را قانع کند که خرید محصول تولیدی از این شرکت تعاونی کاملا به صرفه و صلاح اوست و مشتری نیز آن را خریداری نماید که شامل: شناخت خود– سازگاری با طبیعت‌، شناخت طبیعت-کشف ابزارمندی و نهایتا تکنولوژی و شناخت ماهیت شناخت– کشف فلسفه می‌باشد.

این کارشناس ارشد مدیریت، ارتباط را به عنوان فرایندی قدرتمند، اولین دانشی می‌داند که انسان برای توسعه و پیشرفت خود و دستیابی به هدف متعالی‌اش یعنی رسیدن به کمال از آن بهره برده و از این منظر ارتباطات و شاخه‌های آن تاریخی به قدمت عمر بشر دارد.

حاج‌محمدی از رعایت پنج اصل مذاکره که شامل آماده بودن: قبل از اینکه روی صندلی خود بنشینید، مطمئن شوید که درباره‌ی نیازهای دو طرف و هریک از عوامل بیرونی که می‌توانند بر مذاکره شما تأثیر بگذارند اطلاعاتی در اختیار دارید، متین بودن: مذاکره‌کنندگانی که عصبی می‌شوند و منفعلانه برخورد می‌کنند، نتیجه را می‌بازند. آن‌ها که خونسرد و متین هستند، پیروز می‌شوند، مشوق بودن: این مسئله در دو چیز خلاصه می شود. بتوانید موقعیت خود را تشریح کنید و برای آن جلب حمایت کنید، مصّر بودن: نه به این معنا که باید برای رسیدن به یک هدف جدال کنید. مگر اینکه تنها چاره شما این باشد. مصّر بودن به معنای آن است که شما نباید با دیدن اولین علائم مخالفت و مقاومت تسلیم شوید و صبور بودن: اصرار بر سریع تر به نتیجه رساندن مذاکرات می‌تواند موجب آن شود که شما بیش از حد سازش کنید و به موفقیت‌های ناچیزی دست یافت؛ نام برد و گفت: با رعایت موارد ذکر شده، می‌توان احتمال موفقیت مدیران در یک مذاکره را افزایش داد.

مدیر روابط عمومی اتاق تعاون ایران در کلام آخر به عنوان پیشنهاد می‌گوید : مدیران حوزه‌های اقتصادی از نظر آشنایی و به کارگیری شاخص‌های برنامه‌ریزی، هدایت، هماهنگی، تدوین استراتژی، تجزیه و تحلیل رقابت، آمیخته بازاریابی، تعیین بازار هدف، موضع‌یابی و تعیین رویه‌های کنترل نباید نقطه ضعف داشته باشند. به همین جهت الزام شرکت‌ها به تهیه و ارائه برنامه اجرایی، ضابطه‌مند‌کردن انتخاب مدیران از طریق اعمال فرایند منطقی در گزینش و ارتقا، تشویق به اجرای سیستم‌های استاندارد مدیریتی، الزام مدیران به طی دوره‌های آموزشی کاربردی جهت آشنایی با الگوهای هدایت و رهبری، سبب آشنایی بیشتر مدیران با مؤلفه‌های مدیریت عملکردی و بهبود مهارت‌های مدیریتی در این بعد جهت رهایی از چالش‌های اقتصادی در دوران حساس فعلی با مشتریان داخلی و بین‌المللی خواهد شد.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *