تحریم صنعت خودرو ایران هر چند تهدیدهایی را متوجه این صنعت و صنایع وابسته به خودروسازی ایران کرد اما فرصتهایی را نیز پیش روی این صنعت قرار داد، به طوری که در ماههای اخیر با افزایش تعداد خودروهای غیر تجاری و لزوم تامین قطعات “هایتک” ، قطعهسازی ایران وارد فاز طراحی و تولید قطعاتی شد که تا پیش از این تابویی برای قطعهسازان و خودروسازی کشورمان بود. پس از ورود قطعهسازان به جریان طراحی و تولید برخی از قطعات خاص و ” هایتک ” اولین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در تیرماه سال جاری برگزار شد و در این راستا با برخی از قطعهسازان کوچک و متوسط قرارداد داخلیسازی به امضاء رسید و جریان همکاری قطعهسازان با صنایع دفاعی کشور نیز همزمان آغاز شد فرایند داخلیسازی در حالی وارد فاز جدیدی میشود که به گفته مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان امسال قرار است پنج میز تعمیق ساخت داخل در حوزه خودرو و قطعات برگزار شود که باعث خودکفایی در تولید برخی از قطعات خاص و کاهش ارزبری قابل توجهی در این صنعت خواهد شد.اما در جریان آغاز این همکاریها و امضاء قراردادهای تولید و تامین نیاز خودروسازان موضوعی که به نظر بسیار اهمیت دارد و کمتر مورد بررسی قرار گرفته تنظیم گردش مالی شرکتهای خودروساز و قطعهساز و تامین منابع مالی لازم برای اجرای پروژه های خودکفایی و تعمیق ساخت داخل است موضوعی که به گفته یکی از فعالان صنعتی، برای اینکه این روند همکاری جریانی دو سر برد برای هر دو طرف شود باید رویه گردش مالی بین خودروساز و قطعه ساز اصلاح شود.در همین زمینه قائم مقام دبیر کل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگویی با اشاره به تاثیر شرایط کنونی تولید بر افزایش همکاری خودروساز و قطعهساز عنوان کرد: البته در بحث تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان آن چیزی که باید اتفاق بیفتد تا پیش از این رویه مورد انتظاری نبوده است.
آرمان خالقی افزود: تا پیش از تحریمهای جدید، خودروسازان بعضا به دنبال تامین قطعات از طریق واردات بودند چرا که این رویه در تامین برای شرکتها سهلالوصولتر بود و خودروساز به دور از هر گونه حاشیهای قطعات مورد نیاز را تامین میکرد در حالی که امروز با توجه به محدودیتهای ارزی و مشکل خرید قطعات، ناگزیر به استفاده از قطعات داخلی شدند البته قطعهسازان همچنان باید برخی از مواد اولیه مورد نیاز را از طریق واردات تامین کند تا نیاز خودروساز را در این شرایط پاسخ دهند.به گفته وی باید هماهنگی دقیقی بین خودروساز و قطعهساز در مسیر همکاری و خودکفایی در تولید وجود داشته باشد و این از موضوعات بدیهی و روشنی است که باید در جریان داخلیسازی قطعات خاص دیده شود.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: در جریان همکاری خودروساز و قطعهساز بحث تنظیم گردش مالی بین این دو بخش از موضوعات بسیار مهمی است چرا که چرخه مالی برای تامین مواد اولیه، قطعات و تولید خودرو جریان مستمری است که برای ادامه فعالیت هر دو حوزه ضرورت دارد.خالقی افزود: بر همین اساس باید گردش منابع مالی در چرخه فعالیت خودروساز و قطعهساز به درستی و روانی وجود داشته باشد.وی گفت: اینکه خودروساز پیش فروش کند اما با تاخیر به قطعه ساز مطالبات را پرداخت کند برای فعالان حوزههای اقتصادی اصلا قابل درک نیست.
به گفته وی قطعهسازان در هیچ شرایطی نباید به دلیل تاخیر خودروساز در پرداخت بدهی، لنگ تامین منابع مالی باشند. بنابراین برای اینکه این روند همکاری جریانی دو سر برد برای هر دو طرف باشد باید رویه مالی بین خودروساز و قطعه ساز اصلاح شود. این مقام مسئول در خانه صنعت و معدن با اشاره به لزوم اجرای ساز و کار اعتباری در همکاری خودروساز و قطعهساز برای حل گردش مالی تصریح کرد: با این روش قطعهساز از ساز و کار تهاتری یا انتقال اعتباری خودروساز برای تامینکننده مواد اولیه بهرهمند میشود و بر اساس اعتباری که از خودروساز دریافت میکند به تامینکننده منتقل میکند.خالقی در پایان افزود: هر چند موضوعی که در این جریان بسیار اهمیت دارد اینکه قطعه ساز باید مشخصا بداند که خودروساز چنانچه با آنها وارد قرارداد میشود میتواند در زمانهای مشخص تعهداتشان را در بخش تامین مالی به موقع انجام دهد و در این فرایند نوع قطعات، تیراژ و مدت زمان را اعلام کند تا قطعهسازان بر اساس روند همکاری که با خودروسازان خواهند داشت برنامهریزی بلند مدتی را داشته باشند.