پیشنهاد : اپلیکیشن اصفهان صنعت را دانلود و بر روی گوشی های موبایل خود نصب نمایید ...
0
03136288464

من مدیر و ژنرال کسب و کار خود هستم  

این روز‌ها واژه مافیا بسیار به گوش ما می‌خورد، از فوتبال تا صادرات و واردات و تجارت اما در کسب و کار به چه شکل می‌توانیم این واژه را برای خودمان معنی کنیم؟ مافیای کسب و کار خود را بشناسیم و جلوگیری از آسیب‌های این افراد به کسب و کار خود بشویم؟ اول ۲  معنی مافیارا با هم بررسی می‌کنیم:

  1. مافیا با مخفی‌کاری و رمز و راز ایجاد شده است و دوام خود را نیز مدیون همین اصول است .
  2. مافیا کاملاً معنا و مفهوم این گروه تبهکارانه و افرادش را در ذهن تداعی می‌کند.

تا به امروز در کسب و کار از رقیب و رقابت نام برده بودیم  کسب و کار‌هایی که با تلاش برای افزایش قدرت یک دیگر و ایجاد مزیت رقابتی در میدان  تجارت بوده اند طبیعی است که  رقابت باید بر یک سری اصول پایبند باشد و اگر فرد و یا کسب و کاری این پایبندی را  به آن عمل نکند و تصمیمات و کار‌های خود به واسطه قدرتی که دارد منجر به این موضوع شود که دیگر آن‌هایی که در محیط کسب و کار  رقابت  اخلاقی و اصولی را با یکدیگر داشتند یکی پس از دیگری حذف کند به آن کسب و کار بهتر است مافیای دنیای کسب و کار بگوییم کسی که تعریف رقابت را زیر پا قرارمی دهد و بدون در نظر داشتن اخلاق رقابتی کسب و کار‌های دیگر را حذف و یا کم کار می‌کند.

همه ما در حوزه فعالیت خود الان به چنین افرادی در حال فکر هستیم!! اما چه کاری باید انجام دهیم تا  این مافیا روی مشتریان ما اثر نداشته باشند و بتوانیم در این جریان موفق و پایدار باقی بمانیم و حتی  تلاش به حذف مافیایی که قدرتهارا در اختیار دارد بپردازیم؟

برنامه تجارت سال‌هاست که از جذب مشتریان جدید به حفظ مشتریان فعلی تغییر کرده است. مانیفست جدید میگوید اگر مشتریان قبلی را حفظ کرده و آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید ضمن افزایش مصرف و سود از محل مشتریان قبلی، ایشان خود عوامل بازاریابی برای بنگاه اقتصادی خواهند بود. رقابت اکثر بنگاه‌های اقتصادی در دنیای امروزی پس از جدب مشتریان جدید حفظ مشتریان قبلی و افزایش وفاداری ایشان به برند است.

– سوال اصلی بر این موضوع هست که چگونه مشتریان وفادار داشته باشیم؟

– به چه شکلی آن‌هارا مدیریت کنیم؟

– برنامه بیشتر شدن مشتریان ما به چه شکل مدیریت شود؟

– چگونه باعث جلو گیری مهاجرت مشتریان از کسب و کار به رقیب‌ها و یا تحت تاثیر قرار گرفتن آن‌ها به وسیله ما فیای تجارت شویم؟

– جواب کلی این موضوع استفاده از باشگاه مشتریان و تبدیل مشتریان به مشتریان وفادار می‌باشد .

تعریف باشگاه مشتریان:

باشگاه مشتریان که با نام‌های باشگاه هواداری، باشگاه وفاداری، باشگاه مشتریان وفادار نیز خوانده می‌شود در واقع یک نرم افزار مدیریت مشتری است. بر خلاف نرم افزار CRM (Customer Relation Management) ، که بر روی مدیریت روال پیشرفت انجام کار مشتری در یک سازمان یا کسب و کار تمرکز دارد، نرم افزار باشگاه مشتریان باید بر روی رفتار مشتری تمرکز کند و تحلیل درستی از رفتار مشتریان مانند تعداد دفعات مراجعه مشتری، فاصله بین مراجعات، مقدار خرید، مدت زمان از آخرین خرید، علاقه‌مندی‌های مشتریان، عادت‌های مشتریان و امثال آن داشته باشد تا بتوان بر اساس این تحلیل‌ها، تصمیمات درست در جهت تشویق مشتری به خرید یا مراجعه بیشتر گرفت و مدل کسب و کار را بر اساس علایق مشتری، نیاز‌ها و عادات او اصلاح نمود.

۶ فایده مهم راه اندازی باشگاه مشتریان (برنامه وفادارسازی مشتریان) راهاندازی باشگاه مشتریان و افزایش فروش

این افزایش فروش نه به دلیل افزایش مشتری بلکه به دلیل خرید بیشتر مشتریان وفادار و یک اصل مهم و ثابت شده در بازاریابی است:

۱- «مشتریان ثابت (قدیمی) شما بطور میانگین ۶۷ درصد بیشتر از مشتریان جدید در کسب و کار شما پول خرج می‌کنند»

بنابراین اگر بتوانید ۱۰۰ مشتری قدیمی خود را تشویق به مراجعه مجدد نمائید دقیقا مانند این است که به حدود ۱۶۷ مشتری جدید محصول یا خدمت خود را فروخته‌اید، هرچه درصدوفاداری مشتریان افزایش یابد میزان فروش شما نیز بیشتر خواهد شد. این خود بهترین دلیل برای تلاش در جهت وفادارسازی مشتریان است.

۲- باشگاه مشتریان باید باعث کاهش هزینه تبلیغات شود

۳- کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و صرفه جویی در زمان.

۴- ایجاد سیاست‌های فروش متنوع براساس گروه‌های مشتریان مختلف بر اساس فعالیت و شناخت

۵- بازاریابی مستقیم و غیرمستقیم مشتری برای کسب و کار شما

۶- ایجاد تفاوت بین مشتریان بر اساس وفاداری و سوددهی آنها

سخن آخر

طراحی باشگاه مشتریان یکی از مهم ترین اصول جذب مشتری در عصر حاضر که مشتریان در طوفان از پیشنهادات قرار دارند، به جهت حفظ مشتریان کنونی می‌باشد. بدین منظور سازمان‌ها و شرکت‌های در مقیاس‌های مختلف، استراتژی‌ها و سناریو‌های گوناگونی در راستای برنامه وفاداری مشتریان تدوین می‌کنند.

در ماهنامه آبان ۹۸ به این موضوع اشاره داشتیم که چه زمانی بهترین موقع شروع باشگاه مشتریان هست؟

و درباره مدلRACE  در بازاریابی دیجیتال صحبت کردیم  در این مدل ما می‌توانیم از مرحله ۳ شروع به ایجاد باشگاه مشتریان و هدایت مشتریان به باشگاه باشیم و روش‌های ترغیب به خرید و روند‌های متعهد بودن به مشتریان را از این پس در باشگاه پیگیر باشیم.

تحقیقات نشان می‌دهد موثرترین برنامه جهت افزایش نرخ وفاداری مشتریان، طراحی باشگاه مشتریان (Customer Club) می‌باشد. با طراحی برنامه‌های گوناگون جهت مدیریت تجربه مشتریان، علاوه بر ارائه انواع خدمات جذاب گوناگون به اعضا، می‌توان از شبکه اجتماعی آنها نیز به عنوان مشتریان بالقوه بهره برد.

طراحی باشگاه مشتریان از جمله مهمترین اقدامات برای وفادارسازی مشتری جهت تحکیم و تقویت فعالیت‌های بازاریابی است. در واقع طراحی باشگاه مشتریان برای توسعه روابط با مشتریان فعلی و دریافت مشارکت هر چه بیشتر مشتریان است.

 پویا قندی

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *