پیشنهاد : اپلیکیشن اصفهان صنعت را دانلود و بر روی گوشی های موبایل خود نصب نمایید ...
0
03136288464

پیش به سوی کاهش تخلفات بیمه‌ای

سال ۹۶ بود که بیمه مرکزی اعلام کرد از ابتدای مهرماه همان سال (۱۳۹۶)، تمام شرکت‌های بیمه موظف هستند بیمه نامه شخص ثالث و حوادث راننده را با اخذ کد یکتاصادر کنند و کد مذکور را با عنوان کد یکتای بیمه مرکزی روی بیمه نامه چاپ کنند. به گزارش اصفهان صنعت، یک سال بعد، رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه کد یکتا کلید واژه شفافیت و سلامت صنعت بیمه خواهد بود، بر ضرورت شناسایی و مقابله با باندهای متخلف صحنه سازی برای دریافت خسارت از بیمه‌ها تاکید کرد.

غلامرضا سلیمانی گفت که حق بیمه‌های دریافتی در صنعت بیمه باید در مسیر افزایش سطح رضایتمندی، آرامش و امنیت روانی آحاد جامعه هزینه شود و صنعت بیمه با همکاری نیروی انتظامی باید از غارت این منابع توسط سودجویان و باندهای جعل جلوگیری کند.رئیس کل بیمه مرکزی به اهمیت اختصاص کد یکتا برای تمامی بیمه نامه‌های صادرشده تاکید کرد و گفت: کد یکتا کلید واژه شفافیت و سلامت صنعت بیمه خواهد بود و تمامی شرکت‌های بیمه باید زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم را در این خصوص فراهم کنند.

رییس کل بیمه مرکزیاین وعده را داده بود که «قرار است در آینده‌ “کد یکتا” صادر شود که براساس آن تقلبات و تخلفات در صنعت به حداقل ممکن می‌رسد.» کدی که به گفته سلیمانی به عنوان سند محکم اصالت بیمه نامه‌های صادر شده توسط شرکت‌های بیمه‌ای نه تنها میزان تقلبات و تخلفات را به پایین‌ترین حد ممکن کاهش خواهد داد بلکه با افزایش ضریب اعتماد عمومی، تحول اساسی را در صنعت بیمه رقم خواهد زد.در روزهای ابتدایی شهریورماه خبر رسید که کد یکتا جایگزین نسخه فیزیکی بیمه شخص ثالث شده و دیگر نیازی به صدور نسخه کاغذی وجود ندارد.

سلیمانی درباره حذف نسخه فیزیکی بیمه گفت: در راستای دولت الکترونیک همه سازمان‌ها برای اجرای دولت الکترونیک آماده شدند و صنعت بیمه هم از این اقدام دور نمانده است و از ۴ ماه گذشته بستر‌های ایجاد بیمه نامه‌های الکترونیک فراهم شد و براساس آن با همه شرکت‌های بیمه‌ای جلسه گذاشتیم و در حال حاضر ۱۰۰ درصد شرکت‌های بیمه‌ای برای مهیا کردن زیرساخت‌ها و صدور بیمه نامه شخص ثالث آماده هستند.

به گفته رییس کل بیمه مرکزی، در این مرحله قرار است برگه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث حذف شود و از این به بعد هر فردی که برای دریافت بیمه شخص ثالث مراجعه می‌کند، نیاز نیست بیمه نامه‌های قبلی خود را ارائه دهد، زیرا تمام اطلاعات در سامانه وجود دارد و نرخ بیمه براساس قیمت جدید از طریق سامانه‌های پیامکی اطلاع رسانی می‌شود.با صدور کد یکتای ۱۰ رقمی برای هر فرد می‌تواند صحت بیمه نامه را تایید کرد و هر بیمه گذار با مراجعه به سایت بیمه مرکزی می‌توانند تمام اطلاعات خود را مشاهده کند و اگر نسخه فیزیکی بیمه نامه را نیاز دارد، می‌تواند آن را پرینت بگیرد.

رییس کل بیمه مرکزی همچنین تاکید کرد که هیچ جایی نیاز به نسخه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث وجود ندارد و باید صحت بیمه نامه‌ها تایید شود که هر فرد در هر نقطه‌ای از دیگر اگر بخواهد خودروی خود را بیمه کند به وسیله کد یکتا می‌تواند بیمه نامه موثق دریافت کند.سلیمانی گفت: همه نمایندگی‌ها بیمه موظف هستند بیمه نامه بدون نسخه فیزیکی صادر و کد یکتا و تاریخ اعتبار بیمه را به اطلاع بیمه گذار برسانند. از نظر پلیس و قوه قضاییه کد یکتا به عنوان بیمه نامه محسوب می‌شود و لزومی ندارد در زمان پرداخت خسارت نسخه فیزیکی ارائه شود و اطلاعات پیامک شده به گوشی موبایل کفایت می‌کند.

در قانون اشاره شده است که بایستی بیمه نامه معتبر صادر شود و هیچ جا صحبت از صدور نسخه فیزیکی نشده است. بیمه نامه معتبر بیمه نامه‌ای است که توسط شرکت‌ها صادر می‌شود و بیمه مرکزی برای آن کد یکتا صادر می‌کند و هم پلیس راهور و هم قوه قضاییه به سیستم بیمه مرکزی متصل هستند و می‌توانند اعتبار بیمه نامه را تایید کنند.صدور کد یکتا قرار است به «شفاف سازی» و کاهش فساد هم کمک کند. با صدور کد یکتا در سامانه «سنهاب» برای بیمه نامه‌های آتش سوزی و حمل و نقل، «سلیمانی» تاکید کرد که عملیاتی شدن صدور کد یکتا علاوه بر تسهیل امر بیمه‌گری، به کاهش فساد اقتصادی نیز منتهی خواهد شد و پس از این هیچ محموله‌ای که استعلام دستگاه‌های ذیربط را نداشته باشد، قابلیت بیمه نخواهد داشت. سلیمانی سال ۹۹ را سال تکمیل فرایند هوشمندسازی صنعت بیمه و الکترونیکی شدن محصولات این صنعت دانست و خاطرنشان کرد: اکنون دریافت کد یکتا برای سه رشته بیمه شخص ثالث، آتش‌سوزی و حمل و نقل اجباری شده و به تدریج برای اجباری شدن کد یکتا در تمامی رشته‌های بیمه‌ای اقدام‌های لازم انجام خواهد شد.

همان طور که رییس بیمه مرکزی هم اشاره کرده؛ با صدور «کد یکتا» دارندگان بیمه‌نامه‌های شخص ثالث می‌توانند بدون نیاز به ارائه‌ کاغذی بیمه‌نامه، امور بیمه‌ای خود را در دستگاه‌های مختلف از جمله نیروی انتظامی انجام دهند. در این سیستم در واقع یک نوع استاندارد اطلاعاتی ایجاد می‌شود که هرچیزی غیر از آن در سامانه سنهاب قابل پذیرش نخواهد بود. مزیت اصلی چنین سازوکاری به حداقل رساندن تخلفات در صنعت بیمه است.سامانه سنهاب از اواخر سال ۱۳۹۰ توسط بیمه مرکزی راه‌اندازی شد تا از یک طرف بتواند اطلاعات لازم را از بیرون از بیمه مرکزی و از سوی دیگر اطلاعات بیمه‌ای را از درون بیمه مرکزی یکپارچه کرده تا بر آن اساس نظارت خود را بر صنعت بیمه تقویت کند.استفاده از فناوری‌های نوین در سال‌های گذشته علاوه بر تحولاتی که در انجام سریع‌تر ایجاد کرده، باعث فراهم آوردن امکان افزایش شفاف‌سازی‌ها در صنایع مالی شده است. صنعت بیمه یکی از این صنایع است که فناوری‌های نوین به لحاظ ایجاد یک بستر الکترونیک برای تبادل سریع‌تر داده‌ها بین دستگاه‌های مختلف و ایجاد شفافیت در آن از اهمیت بالایی برخوردارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *